.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد از چشم‌انداز آينده طرح تحول اقتصادي
نماینده مردم ساری در مجلس شواری اسلامی گفت: چگونه مي‌توان هنگامي كه ظرفيت‌هاي كارخانجات خالي است و راندمان توليد نيز چشمگير نيست، رقابت كرد. در اين شرايط بخشي از صنعت از صادرات دور مي‌ماند/ لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها يك نگراني محسوب مي‌شود....
انتقاد از چشم‌انداز آينده طرح تحول اقتصادي

نماينده ساري در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از چشم‌انداز آينده طرح تحول اقتصادي گفت: نگران آن هستيم كه با اجراي لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها تنها درآمد دولت محقق شود و ساير اقشار دچار آسيب بشوند.

علي‌اصغر يوسف‌نژاد گفت: در اصل اجرا شدن لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها حرفي نداريم روشي كه ديگر كشورها رفتند و موفق هم شدند و مدلي كه در ساير كشورها براي واقعي شدن قيمت‌ها در نظر گرفته شد مي‌تواند الگوي ما هم قرار گيرد.

وي از نگراني‌هايي كه در اجرا و عمل هدف آزادسازي قيمت‌ها قرار مي‌گيرد سخن گفت و خاطرنشان ساخت: مهم آن است كه اين آزادسازي قيمت‌ها با چه مكانيزمي، چه هدفي، شيوه و زيرساختي مي‌خواهد اجرايي شود.

وي با طرح اين كه در زمان ركود و نبود اجماع براي انجام آزادسازي قيمت‌ها، اجراي آن مشكل است گفت: تاثيراتي كه آزادسازي قيمت‌ها بر بخش‌هاي مختلف و پيامدهايي كه بر قيمت‌هاي كالا و خدمات دارد و شوكي كه از نظر تورم بر بازار به وجود مي‌آورد نگراني ماست.

وي با اعلام اينكه در حال حاضر صنعت كشور در حال ركود است و بانك‌ها هيچگونه وامي براي گردش پولي در توليد نمي‌دهند يادآور شد: در اين شرايط شوك قيمتي نمي‌تواند بازار رقابتي منطقي براي توليدات ما در بخش كشاورزي و صنعت به وجود آورد.

يوسف‌نژاد با تاكيد بر اينكه نگاه به هدفمندكردن يارانه‌ها نبايد نگاه درآمدي و اقتصادي باشد گفت: بايد فعاليت‌هاي تكميلي داشته باشيم، هدفمندكردن يارانه‌ها و تحول اقتصادي كه دولت دنبال آن است 6 محور ديگر دارد از جمله ساختارهاي پولي، بانكي، تامين اجتماعي، بيمه و ماليات كه بايد تغيير كند و اينها در ارتباط با هم هستند كه طرح تحول اقتصادي را شكل مي‌دهد.

وي با اعلام اينكه دولت در پيشنهاد لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها 10 تا 20 ميليارد تومان بودجه براي خودش در نظر گرفته است گفت: بخشي از اين درآمدها را براي جبران تبعات آن در نظر گرفته كه كميسيون مربوطه 50 درصد براي خانوارها 30 درصد براي صنعت و كشاورزي و 20 درصد هم براي دولت در نظر گرفته است.

وي با اعلام اينكه بايد ببينيم تبعات ناشي از اجراي تحول به اندازه‌اي هست كه با اين بودجه‌هاي در نظر گرفته شده پوشانده شود، گفت: اگر به اندازه افزايش قيمت نباشد يعني اين طرح معني‌دار و هدفمند نيست.
نماينده ساري در مجلس با اعلام اينكه در بخش كشاورزي مشكلات فراواني داريم خاطرنشان ساخت: بخش كشاورزي در توليد ناخالص ملي و اشتغال اثر دارد و 25 درصد اشتغال كشور در بخش كشاورزي است. در بخش كشاورزي راندمان پايين است چون شيوه‌ها و روش‌ها قديمي است و چندباره به بخش كشاورزي فشار وارد مي‌شود.

وي با اعلام اينكه وقتي راندمان پايين باشد افزايش قيمت‌ها اثرات مخرب خواهد داشت، گفت: حامل‌هاي انرژي را بالا مي‌بريم، قيمت سم، بذر و كود افزايش مي‌يابد و در اين شرايط بخش كشاورزي از دور رقابت با محصولات خارجي، خارج مي‌شود.

وي با اعلام اينكه در بخش صنعت نيز مشكل خواهيم داشت گفت: وقتي قيمت برق، گاز و حامل‌هاي انرژي افزايش يابد روي صنعت بسيار اثر مي‌گذارد چگونه مي‌توان در هنگامي كه ظرفيت‌هاي كارخانجات خالي است و راندمان توليد نيز چشمگير نيست، با كالاي خارجي رقابت كرد. در اين شرايط بخش قابل توجهي از صنعت از صادرات دور مي‌ماند.

يوسف‌نژاد در خصوص واقعي شدن قيمت برق گفت: اگر قرار باشد قيمت‌ها واقعي شود بايد ساختار مديريتي اصلاح شود يعني ساختار مديريتي برق و انتقال برق اصلاح شود. اكنون برقي كه توليد مي‌كنيم بين 18 تا 25درصد افت دارد زيرا در بين انتقال برق چون كابل‌ها قديمي و شبكه‌ها قديمي است اين درصد از بين مي‌رود و اين هزينه سوء مديريت را مردم مي‌پردازند.

وي در خصوص واقعي كردن قيمت آب تصريح كرد: مي‌خواهيم قيمت آب را واقعي كنيم هزينه توليد آب فرمولي دارد كه تامين، توزيع و انتقال است، حال شبكه فرسوده است و پرت آب داريم چرا بايد هزينه اين پرت را مردم بدهند.

عضو كميسيون صنايع مجلس در خصوص توزيع پول در خانواده‌ها گفت: سوال اين است كه شناخت دهك‌ها را چگونه انجام داده‌ايم، مرز 5 دهك پايين چگونه است آيا به واسطه اطلاعاتي كه مردم خودشان پر كرده‌اند و هنوز صحت آن مشخص نشده چگونه مي‌توانيم مشخص كنيم افراد در كدام دهك قرار دارند تا يارانه بپردازيم به ويژه آنكه در 5 دهك در حال بررسي هستيم.

وي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر لايحه هدفمند كردن را يك نگراني و دغدغه مي‌دانيم و گفت: در حال حاضر درآمد دولت محقق مي‌شود اما نتيجه واقعي را نمي‌دهد به همين دليل است كه روزهاست نمايندگان در تصويب اين لايحه با چالش مواجهند و دائم پيشنهاد مي‌دهند./ایلنا


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.